Home Gemiste kansen op kwaliteitsverbetering

Gemiste kansen op kwaliteitsverbetering

"een gebrek aan tijd en mankracht hoeft geen argument te zijn"

Waarom worden deze argumenten steeds vaker gebruikt als reden om niet te beginnen met het testen van software?

Gemiste kansen op kwaliteitsverbetering
Delen

Onderzoek legt pijnpunten bloot

Onder 250 lezers van AG Connect is een online onderzoek gehouden naar de toepassing van testen binnen softwareontwikkeling. Een van de conclusies is dat er eenvoudigweg onvoldoende getest wordt omdat er te weinig capaciteit en kennis aanwezig is. Opgeteld geeft bijna 85% van de respondenten dit als reden op waarom er te weinig aandacht is voor het testen van software. Het is uiteraard zo dat er in deze tijd van krapte op de markt voor IT-ers ook een tekort is aan (goede) testers, maar ik denk dat er meer redenen zijn voor de geringe aandacht voor testen dan dat er alleen maar een tekort aan capaciteit en kennis is.

Ervaring met QA en testen ontbreekt vaak

Als het alleen een capaciteit of kennis probleem zou zijn, dan zou men veel actiever zijn met het opleiden en werven van testers en het werken met outsourcing van QA en testen. De dagelijkse praktijk binnen onze organisatie is echter dat wij nog voldoende capaciteit aan kunnen bieden van gekwalificeerde en ervaren test en QA engineers. Toch zien bedrijven de stap naar het professionaliseren van hun testorganisatie niet zetten. Testen blijft dan iets van de ontwikkelaars, de consultants, het inhuren van studenten of zelfs iets van de eindgebruiker van de software die de laatste fouten er maar uit moet halen. Een stap naar het professionaliseren van testen wordt nog te vaak gezien als het verhogen van de kosten. Men zegt dat testen heel belangrijk is voor de ontwikkeling van hun software, maar eigenlijk gelooft men er niet echt in.

Het beeld dat hier van bestaat is ook wel te begrijpen als een bedrijf de ervaring mist van een goede kwaliteitsborging. Het niet gestructureerd en gedocumenteerd testen van software leidt vaak tot sub-optimale resultaten. De verwachting is dat het wel goed zit met de kwaliteit, maar de praktijk wijst anders uit. Risico’s worden niet onderkend, er is niet bekend wat er wel en niet getest wordt en er is geen duidelijk beeld wat er verwacht wordt van de kwaliteit. Wanneer het testen zelf dan ook nog matig wordt uitgevoerd, dan staat de uitkomst vast. Wat heeft het ons nou eigenlijk opgeleverd en hoeveel moeten we dan wel testen om de kwaliteit te bereiken die gewenst is?

Testen is meer dan het vinden van fouten

Wanneer testen alleen ingezet wordt om achteraf te controleren wat er misschien is fout gegaan, is de kans groot dat het beeld van de toegevoegde waarde van testen niet positief is. Wanneer testen echter wordt ingezet als instrument om kwaliteit te waarborgen (Quality Assurance), dan kan het een duidelijke bijdrage leveren aan product management, software ontwikkeling en klant tevredenheid. Het kan zelfs een belangrijk concurrentie voordeel opleveren! Wanneer je deze ervaring echter niet eerder gehad hebt, weet je ook niet wat het kan opleveren. Zoals eerder gezegd zijn argumenten als gemis van capaciteit en kennis op te lossen, zelfs in deze overspannen arbeidsmarkt. Kosten hoeven hiervoor ook niet uit de pan te reizen, zeker niet wanneer het inzichtelijk wordt wat goede QA en testing oplevert. De uitdaging is om inzichtelijk te krijgen wat het uw organisatie op kan leveren en er is maar 1 manier om hier achter te komen. Ermee starten! Een professionele test organisatie kan aangeven wat u wel en niet kan verwachten van professioneel testen van software en hoe u dit het best aan kunt pakken.

Literatuurlijst


Wilt u weten wat testen uw organisatie kan opleveren?

U kunt ons bellen op telefoonnummer 0570-682900 of uw gegevens achterlaten via onderstaande button.