Nearshore vs offshore
Wellicht heeft u al vastgesteld dat er op de Nederlandse markt een tekort is aan personeel binnen uw gewenste outsourcing taken. Of u zoekt een manier om uw kosten efficiënt te verdelen. Hoe weet u dan welk type outsourcing buiten Nederland bij uw organisatie en werkwijze past? U vindt het antwoord in het volgende overzicht. Dit zijn de vijf factoren waarmee u rekening moet houden:
Tijdzones | Cultuurverschil | Taalbarrière | Afstand | Kosten | |
Nearshoring | Geen of geen grote tijdsverschillen, wat het samenwerken versterkt. | Minimale cultuurverschillen, waardoor al het personeel elkaar en elkaars werkgewoonten en wekprocessen goed begrijpt. | De taalbarrière hangt af van het type werk en het desbetreffende land. | Relatief kleine afstand, waardoor u gemakkelijk in staat bent om de derde partij een bezoek te brengen of te ontvangen. | Relatief hogere kosten dan offshore, omdat de lonen binnen Europa hoger liggen dan de bekende offshore gebieden in Azië. |
---|---|---|---|---|---|
Offshoring | Grote tijdsverschillen waar u rekening mee moet houden in de samenwerking, communicatie en deadlines. | Grote cultuurverschillen, zowel privé als op internationaal business gebied. Dit kan zich uiten in het leren begrijpen van de werkcultuur of de behoefte van de eindklant. | De taalbarrière hangt af van het type werk en het desbetreffende land. | Relatief verre afstand, waardoor een bezoek aan of ontvangst van de derde partij een meerdaagse businesstrip oplevert. | Relatief lagere kosten dan nearshore, omdat de lonen buiten Europa lager liggen dan in de bekende nearshore gebieden in Oost-Europa. |
Het lijkt in dit overzicht alsof nearshoring de betere optie is, omdat u bijvoorbeeld minder last heeft van de cultuurbarrière en het tijdverschil. Echter kan offshoring een optie zijn die uw organisatie meer oplevert, bijvoorbeeld aan goed opgeleid personeel. En als we kijken naar bijvoorbeeld softwareontwikkeling, is het geen probleem dat deze werkzaamheden plaatsvinden buiten onze werktijden om. Het hangt natuurlijk ook af van factoren als uw branche, de specifieke werkzaamheden en de politiek van het betreffende land. Wanneer u kiest voor offshoring, is het met name van belang dat u zich samen met uw team verdiept in de desbetreffende werkcultuur om de samenwerking tot een succes te maken. Voor een goede uitvoering van de werkzaamheden is het vaak aan te raden om iemand ter plaatse te hebben. Dit maakt offshoring over het algemeen dan ook wat meer geschikt voor grotere bedrijven, terwijl het MKB eerder zal kiezen voor nearshoring.
Voordelen van nearshoring
Of u nu een groot bedrijf heeft, of behoort tot de MKB; de volgende voordelen gelden voor nearshore werkzaamheden.
- Capaciteitsvraag. Het grootste voordeel van nearshoring is dat u eenvoudig de capaciteitsvraag opvult. Wanneer er in Nederland krapte is op de arbeidsmarkt, kunt u relatief dichtbij toch de juiste professionals vinden om uw organisatie te blijven ontwikkelen.
- Flexibele contracten. Daarnaast staan flexibele contracten voorop. U wilt het gevoel en de zekerheid hebben dat u de juiste specialisten aanneemt. Als ze niet bij uw organisatie passen of niet de eindklant goed voor ogen hebben, dan wilt u natuurlijk verder kijken. Dat is op afstand toch lastiger te peilen. Daarom is het belangrijk dat u regelmatig bezoek inplant met het buitenlandse team. Ofwel bij u op kantoor in Nederland of België, ofwel als business trip naar het buitenlandse kantoor. Ook kunt u gemakkelijk op- en afschalen. Wanneer de gewenste software bijvoorbeeld ontwikkeld is, beëindigd u eenvoudig de tijdelijke samenwerking. Start u een nieuw project? Dan kunt u het team weer in dienst nemen. Ook het tussentijds uitbreiden van een team is over het algemeen makkelijker te realiseren via nearshoring, dan dat u dat met eigen personeel voor elkaar kunt krijgen.
- Kostenaspect. Nearshoring bespaart kosten op arbeidskrachten. Zeker als het vergeleken wordt met het inhuren op basis van onshore. Hier liggen de tarieven 2 tot 3 keer zo hoog in vergelijk met nearshore. Toch heeft u voor deze lagere kosten, wél de juiste kennis in dienst. Dit bespaart u tevens tijd om in-house medewerkers op te leiden, of de juiste specialisten te vinden. Het nearshoring team kan gelijk voor u aan de slag. Bijkomend voordeel is de kennisuitwisseling tussen uw huidige medewerkers en het nieuwe team dat hierdoor tot stand komt. Let wel op dat u niet alleen op de prijs afgaat bij een selectie (dat doet u anders ook niet). Er is veel verschil in kwaliteit tussen aanbieders, kennis en ervaring van de mensen en de houdbaarheid van de tarieven op langere termijn.
Nadelen van nearshoring
De vraag van nearshoring blijft: is het een risico of onvermijdbaar realisme? Er zitten namelijk ook nadelen aan deze manier van ondernemen.
- Samenwerking op afstand. Natuurlijk is dit nadeel relatief. Dit betekent dat u de externe medewerkers niet elke week op uw kantoor verwelkomt onder het genot van een kop koffie. Zorg daarom voor een strakke communicatie. Tijdens de verschillende lockdowns van de afgelopen tijd hebben bedrijven echter steeds meer ervaring opgedaan met op afstand werken. Dit helpt om nearshoring te integreren in uw werkproces.
- Relatie gebaseerd op zekerheid en vertrouwen. Als ondernemer wilt u dicht op de werkvloer blijven, weten wat er speelt en een goede relatie met uw personeel onderhouden. Nearshoring houdt echter in dat u geografisch verder van uw medewerkers komt te staan. Maar ook komen vragen op als:
- Zijn de mensen wel goed genoeg?
- Begrijpen ze mijn business wel?
Ook uw interne team stuurt u echter aan op basis van vertrouwen. Door de juiste lijnen te leggen en (weliswaar digitaal) periodiek te blijven communiceren, weten u en ál uw medewerkers precies wat er speelt op beide werkvloeren. Let erop dat ook uw nearshoring partner dicht staat op de medewerkers.