Techstack
- Xamarin Forms
- ASP.NET Core Backend
- 3rd Party Bluetooth (Bluetooth low energy) library
- Prism Frontend
- MVVMCross Frontend Framework
- Jenkins, Hiptest
"Binnen enkele weken een voormalig projectteam samenbrengen en het team op tijd klaarzetten voor de start van het project - we hebben het gehaald! "
De samenwerking tussen OSRAM en Addcode omvat een periode van ruim meer dan drie jaar en verschillende met succes voltooide projecten - van het ontwikkelen van een platform onafhankelijke App voor draadloze bediening van Luxeye-sensoren tot de introductie van Agile Scrum, kwaliteitsborging en testautomatisering in het ontwikkelingsproces. Een mooie combinatie tussen elektrotechniek, IoT en App ontwikkeling.
Als toonaangevende leverancier van innovatieve oplossingen in de elektronica-industrie, heeft OSRAM een sterk onderzoeks- en ontwikkelingsteam dat voortdurend streeft naar het positioneren van het bedrijf in topposities in al haar zakelijke gebieden. Om aan deze hoge standaarden te kunnen voldoen, wordt er alleen gewerkt met ervaren en technisch getalenteerde softwareontwikkelaars en QA-ingenieurs.
Bij de selectie van Addcode als leverancier werd er dan ook een beroep gedaan op de technische achtergrond en de uitgebreide ervaring bij de ontwikkeling van software. Vanaf het eerste moment werd er groot belang gehecht aan het opbouwen van een sterk team. Na een selectie van ontwikkelaars en testers met voldoende kennis en ervaring werd er een team geformeerd dat aan de slag ging met het uitwerken van een Cross-platform App voor de aansturing van elektronica. Er werd snel de benodigde hardware-expertise opgebouwd en de ervaring van elk teamlid bij Addcode zorgde voor een soepele integratie en communicatie met het R&D-team van OSRAM. Hierdoor ontstond een team waarbij constante uitwisseling van meningen en ideeën via online vergaderingen en workshops op de projectsite mogelijk werd.
Na een goede start moest er echter een pas op de plaats worden gemaakt. Omdat de elektronica-industrie grotendeels afhankelijk is van de voorkeuren en feedback van eindgebruikers, is productontwikkeling sterk gebonden aan wat de marketingafdeling aangeeft dat de behoefte is in de markt. Het oorspronkelijke concept moest eerst verder worden uitgewerkt, voordat het verder kon worden ontwikkeld. Om het projectbudget te sparen werd besloten om voorlopig een pauze te nemen in de huidige productontwikkeling. Ondanks het feit dat het niet efficiënt is voor de voortgang van het project, is het onder andere de rol van Addcode om hier flexibel op in te spelen. In overleg is het team op andere projecten bij Technostof ingezet.
Na een pauze van ongeveer een half jaar, presenteerde de marketingafdeling van OSRAM een volledig nieuw productontwerp met een gedetailleerde beschrijving van nieuwe functies en UI / UX-ontwerp. Het was bedoeld om verschillende technologieën onder één dak te brengen. Dit betekende in de praktijk dat in totaal vier internationale teams uit de Verenigde Staten en Europa met elkaar moesten samenwerken. De technologieën waren onder andere .NET Core en Angular, waarvan sommige waren gekoppeld aan bestaande Node.js-services (een van de specifieke competenties van het ontwikkelingsteam van Addcode).
Een bijkomende harde eis was dat het nieuw ontwikkelde product aan het publiek moest worden gepresenteerd op de belangrijkste industriële beurs - de Light and Building in Frankfurt - die slechts een half jaar na aankondiging van het nieuwe project zou plaats vinden. Een uitdaging van formaat om te zorgen dat de juiste mensen beschikbaar zijn, deadlines gehaald worden en de kwaliteit wordt gegarandeerd.
Met het nieuwe project moesten een groot aantal logistieke en technologische problemen door de projectmanagers worden opgelost. De huidige ontwikkelingsteams hebben nog geen gelegenheid gehad om samen te werken en waren geografisch verdeeld over verschillende continenten. Door het strak aanhouden agile Scrum-principes en de jarenlange ervaring met deze manier van werken, zijn processen in recordtijd opgezet en in gang gezet door Product Owners, Developers en Testers. De timing en synchronisatie van de werkzaamheden, vanwege verschillende tijdzones, moest worden overbrugd door een effectieve planning. Reeds twee weken na de aankondiging vond op het hoofdkantoor van OSRAM (München - Duitsland) de kick-off plaats, waar alle projectdeelnemers elkaar (opnieuw) konden ontmoeten voor de projectlancering en zelfs genieten van een gezamenlijke avond in het centrum van München.
Het vervolg van het project ging direct van start. Het gebruikelijke werkproces werd gevolgd. De dagelijkse Scrum Meetings, Sprint Planning en Retrospective Meetings werden ondersteund door Addcode Scrum Masters. Waar nodig werden verbeteringen op de standaard manier van werken doorgevoerd om het proces te optimaliseren voor deze situatie.
Met in totaal 4 ontwikkelingsteams op 3 verschillende locaties en dankzij toegewijde en ervaren projectdeelnemers, konden alle functionele en niet-functionele vereisten met succes worden geïmplementeerd in overeenstemming met best practices en de nieuwste technologieën. Alle gestelde deadlines werden gehaald. Regelmatig werd de voortgang aan het management gedemonstreerd en de uiteindelijke definitieve goedkeuring voor de integratie met het Lightelligence-platform bevestigde de erkenning door het management van OSRAM.