Nu de krapte op de arbeidsmarkt voor softwareontwikkelaars en testers steeds groter wordt, komt de optie om zaken naar het buitenland te verplaatsen ook meer in beeld. Dit lijkt een aantrekkelijk perspectief voor ons als Nearshoring partner, maar de praktijk heeft echter vervelende bijwerkingen. Wanneer er ogenschijnlijk meer te halen valt in de nearshoring markt, zullen er ook meer aanbieders komen. Meer aanbod betekent meer keuze en derhalve een betere positie voor de koper. Volgens de economische theorie klopt dit, maar helaas is de praktijk vaak anders. Deze overspannen markt leert wel dat ervaring en kennis van de dienstlevering twee belangrijke eigenschappen zijn bij de keuze van de aanbieders. Kleine foutjes hebben al snel grote gevolgen.
Een ervaren nearshore partner is een vereiste
Om een goede aanbieder van nearshoring diensten te zijn is meerdere jaren ervaring één van de belangrijkste eisen. Het naar het buitenland uitbesteden van software ontwikkeling of testen van software kan heel succesvol zijn. Het vereist wel enige ervaring om te weten welke zaken belangrijk zijn in een samenwerking op afstand en hoe hier mee om te gaan. Ik wijs alleen maar op zaken als cultuurverschillen, inrichten van transparante processen, monitoring op afstand, contractuele vastlegging, taal issues en dergelijke.
In een overspannen markt ligt de weg vrij voor allerlei soorten bedrijven die graag projecten aannemen, maar ‘vergeten’ om eerst hun organisatie en processen goed te regelen. Nog afgezien van het beschikbaar hebben van goede senior mensen. “Als we die opdracht maar binnen hebben, gaan we wel op zoek naar de mensen.” Deze fout is in het verleden veel gemaakt en heeft bijgedragen aan een slechte reputatie van nearshore partners, die nog steeds bij veel mensen het beeld bepaalt.
6 criteria voor het maken van de juiste keuze
Voor het maken van de juiste keuze voor een nearshoring partner is het belangrijk om je goed te verdiepen in de aanbiedende partijen. Begin bij je eigen verwachtingen en onderzoek daarna of de aanbieder voldoet aan de belangrijkste criteria:
- Is er voldoende ervaring met de techniek die vereist is?
- Heeft de nearshore partner aantoonbare ervaring met het werken voor buitenlandse bedrijven?
- Zijn er referenties die kunnen worden nagetrokken?
- Wat is de betrouwbaarheid van het bedrijf achter de activiteiten?
- Wat is het verloop van de mensen en wat voor profiel hebben deze mensen?
- Wat is het niveau van het Engels en in hoeverre is men bekend met de Nederlandse bedrijfscultuur?
Een kleine selectie van eigenlijk zeer voor de hand liggende aspecten die, met een beetje moeite, redelijk objectief beoordeeld kunnen worden.
Uiteindelijk levert een nearshore partner mensenwerk
De objectieve aspecten zijn dus eenvoudig te achterhalen. Maar software ontwikkelen en testen is uiteindelijk vooral mensenwerk.
Het is belangrijk dat er een klik is tussen jou, het bedrijf en de werknemers. Uiteraard zul je contact hebben met de commerciële mensen in Nederland, maar een bezoek aan het kantoor in het buitenland is zeker aan te raden. Niet alleen kun je met eigen ogen zien of het bedrijf is wat het zegt te zijn, maar als je later zaken gaat doen zul je veel hebben aan de persoonlijke contacten die je daar heeft opgedaan. Het allerbelangrijkste is uiteraard een gesprek met de ontwikkelaars zelf. Begrijpen ze ons en wat is het niveau van de mensen? Hierbij is het goed om je technische mensen ook mee te nemen. Vanuit daar kan er gewerkt worden aan het opstellen van de wensen en eisen of de start van het project.
Wanneer je verhalen uit de praktijk wilt lezen over hoe Nearshoring gegaan is bij klanten van Addcode, kun je kijken bij onze Business Cases, of contact opnemen met ons.
Meer weten over hoe nearshoring voor jouw organisatie kan werken? Vraag hier een vrijblijvend voorstel aan of download dit whitepaper over nearshoring!