Home Business Cases Verhoog klanttevredenheid door testen

Verhoog klanttevredenheid door testen

Toegepaste technieken

  • Hiptest
  • JIRA, Confluence
  • Bitbucket, Jenkins

  • Jessica Neuman
    QA-manager

ARIVA.DE is een van de grootste beursportals in Duitsland, met meer dan 45 miljoen pageviews per maand. Het in Kiel gevestigde bedrijf evolueert voortdurend. Zo bieden de onderdelen Portal en Forum analysetools en webservices voor derden, evenals een uitgebreide database voor de nieuwe klassen van effectencertificaten. ARIVA.DE levert uitgebreide stamgegevens en prijsgegevens, indices, fundamentals en kerncijfers in het zakelijke segment van Market Data Services. Op het gebied van afgeleide stamgegevens is ARIVA.DE marktleider. ARIVA.DE is een van de grootste beursportals in Duitsland, met meer dan 45 miljoen pageviews per maand. Het in Kiel gevestigde bedrijf evolueert voortdurend. Zo bieden de onderdelen Portal en Forum analysetools en webservices voor derden, evenals een uitgebreide database voor de nieuwe klassen van effectencertificaten. ARIVA.DE levert uitgebreide stamgegevens en prijsgegevens, indices, fundamentals en kerncijfers in het zakelijke segment van Market Data Services. Op het gebied van afgeleide stamgegevens is ARIVA.DE marktleider

De klanten van ARIVA zorgen voor verbetering en nieuwe initiatieven.

Met bijna 20 jaar ervaring op de financiële markt heeft ARIVA.DE zich ontwikkeld tot marktleider die voorop loopt in kwaliteit en innovatie. Men heeft deze positie verworven door de hoge kwaliteit van de data-analyse, flexibel inspelen op ontwikkelingen en de uitgebreide kennis van de sector en haar klanten. Complexe en Toenemende kwaliteitseisen van het klantenbestand van ARIVA.DE en de steeds complexere ontwikkelingsprojecten, hebben geleid tot een fundamentele herziening van de interne kwaliteitsborgings-maatregelen. Hier kwam het contact met Addcode met betrekking tot een onderzoek naar de huidige kwaliteitsborgingsprocessen in beeld. Er was een fundamenteel nieuwe QA-strategie nodig om tegemoet te komen aan de hogere eisen die gesteld werden aan de ontwikkeling. Er lag een duidelijke potentieel voor het verbeteren van de QA processen en dat moest binnen de gestelde kaders op het gebied van tijd en geld worden. De vraag was duidelijk: verhoog klanttevredenheid door testen.

Moet men de kennis intern niet beter uitwerken?

Tijdens de eerste gesprekken met Addcode lagen er een aantal belangrijke vragen op tafel, waar het management eerst een duidelijk beeld van wilde vormen. Tot op heden werd er regelmatig gewerkt met freelancers en een samenwerking op basis van nearshoring was dus nieuw voor ARIVA•

  • Hoe werkt een samenwerking op afstand? Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk?
  • Wat betekent deze manier van samenwerken voor de eigen organisatie en wat voor kosten komen hierbij kijken?

Er waren natuurlijk ook andere opties om de toegenomen behoefte aan kwaliteitsmanagement op te lossen. Via de nabijgelegen universiteiten was het bijvoorbeeld mogelijk om jonge stagiairs te krijgen. Deze optie zou echter geen oplossingen brengen voor het tekort aan gecertificeerde specialisten met aantoonbare knowhow. Daarnaast is dit geen oplossing om het gebrek aan interne kennis op te lossen. Junior medewerkers moeten daarnaast ook worden opgeleid en het zou te lang duren om de huidige knelpunten op te lossen.
Nadat ARIVA het idee begon te krijgen dat een samenwerking met Addcode de oplossing zou kunnen zijn, werd er een voorstel door Addcode gedaan waarin project vereisten en de definitieve voorwaarden van het contract werden bepaald. Al snel waren de leden van de kwaliteitsafdeling van ARIVA.DE ervan overtuigd dat ze met de steun van Addcode en hun bestaande kennis voldoende in huis zouden hebben om een vooruitstrevend kwaliteitsborgingsproces op te zetten dat tegemoet zou komen aan de hogere eisen uit de markt. Het was de bedoeling om dit kwaliteitsborgingsproces later te kunnen aanpassen en implementeren binnen andere projecten.

Duidelijke informatie over de voortgang en hoe te verbeteren.

Het onderzoek naar de bestaande processen en de projectorganisatie op het gebied van kwaliteitsborging en ontwikkeling wees uit dat er verbeteringen mogelijk waren bij verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Door de duidelijke rapportages aan het management, die gemaakt werden naar aanleiding van frequente meetings van het team, konden de voorgestelde wijzigingen op een gestructureerde manier worden doorgevoerd. Daarbij ging het onder andere om;

  1. De uitvoering van de door Addcode ontwikkelde QA-strategie.
  2. De voorbereiding van end-to-end scenario's.
  3. Het opstellen van test cases.
  4. Automatisering van een deel van het testwerk.

Door deze gestructureerde manier van werken was het voor beide teams (In Moldavië en Duitsland) altijd duidelijk wat er bereikt moest worden in de volgende sprint en waar het project zich bevond in de uitvoering. Na een periode van bijna 2 jaar samenwerken met een Dedicated team van 2 testers, een test automation engineer en een QA manager is ARIVA klaar om nieuwe projecten te starten.

Tips van ARIVA voor een snelle start:

Communicatie

Vroegtijdig zorgen voor een goede manier om te communiceren (Slack, Skype / Skype4Business)

Afspraken maken

In een vroeg stadium afspraken maken welke infrastructuur nodig is om te testen, zodat processen snel beheersbaar zijn, voordat deze "kritiek" worden.

Planningsfase

Start de samenwerking al in de planningsfase van het project, niet alleen wanneer het project al loopt / reeds in ontwikkeling is

Investeren

Houd er rekening mee dat samenwerking met een externe leverancier in eerste instantie wat meer tijd vergt. Niet alleen organisatorisch, maar ook in samenwerking met de ontwikkelteams.